Na wstępie tej książki zadaliśmy sobie pytanie, dlaczego tak wiii le kursów samodoskonalenia jest nieskutecznych i dlaczego zmiatfj nie są trwałe. Po pierwsze, większość tych programów nie biera pod uwagę różnic między temperamentami. Zwykle kursy tak» prowadzone są przez energicznych choleryków i kierowane di energicznych choleryków. Teraz, kiedy już rozumiemy funkcjond wanie temperamentów, wiemy, że energiczni cholerycy uwielbi^ ją przewodzić i że szybko wytyczają sobie nowe cele i plany, któri realizują, żeby udowodnić sobie, że są w stanie osiągnąć sukces Tak długo, jak długo widzą korzyści dla siebie, są silnie pobudza- ni do działania.
Połączenie energiczny choleryk/perfekcyjny melancholii odznacza się umiejętnością osiągania celu i wyznaczania kolejnycl kroków prowadzących do jego realizacji, ale jak zachowają się lii dzie o innych temperamentach, gdy przedstawi im się prograir doskonalenia własnej osobowości? Towarzyski sangwinik zapali się do możliwości uporządkowania swojego życia. Widzi przed sobą świetlaną przyszłość i szczeż rze pragnie poprawić się, ale jakoś nigdy nie ma czasu, żeby za- cząć, a kiedy już znajdzie jakąś chwilę, okazuje się, że zgubił po* trzebne materiały. Perfekcyjny melancholik, który skłania się w stronę spokojnego flegmatyka, będzie sporządzał notatki i analizował otrzymany materiał. Może studiować pojęcia ogólne i przeprowadzać ocenę merytoryczną. Być może skorzysta z jakiejś praktycznej części programu, ale gruntowne przyswojenie go sobie będzie dla niego uciążliwe.